top of page

‘We nemen geen beslissing zonder samen te overleggen’

  • Foto van schrijver: Stetec
    Stetec
  • 20 apr
  • 2 minuten om te lezen

Klant aan het woord: KOBA Vision


We maken even een uitstapje naar België, waar het bedrijf KOBA Vision is gevestigd. Welke producten het bedrijf maakt? Hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden, zodat zij een stukje zelfstandigheid behouden. Voor deze producten werkt KOBA Vision al jarenlang samen met Stetec. En volgens bedrijfsleider Bart Peremans van KOBA Vision blijft dat voorlopig ook zo, want ze zijn erg tevreden.


Eerst een stukje historie over KOBA Vision. De oprichter van het bedrijf is Johan Haagdorens, die zelf slechtziend werd. Bart: ‘Hij was op zoek naar een leestoestel met een groot scherm, maar kon die niet vinden. Dus begon Johan in de jaren tachtig met het ontwikkelen van een eigen product: een beeldschermloep. Hierbij wordt een camera gericht op een blad en dat beeld wordt vergroot geprojecteerd op een groot scherm.’ En hoewel dat voor Johan eigenlijk eerst meer een hobby was, werd het in 1995 officieel met de oprichting van KOBA Vision. Het bedrijf richtte zich eerst alleen op beeldschermen en klanten in België. Maar begin 21e eeuw werd dat uitgebreid naar extra producten en klanten in het buitenland.  ‘Inmiddels hebben we elf mensen in dienst en maken we naast beeldschermloepen ook allerlei andere producten. Denk bijvoorbeeld aan toestellen met spraak en scanners.’


Plaatbewerking nodig

Al bijna twintig jaar heeft KOBA Vision voor deze hulpmiddelen plaatbewerking nodig. ‘We werken met kleine productaantallen en daarom ook met onderaannemers, omdat we een beperkte afzetmarkt hebben. We bevinden ons natuurlijk in een niche’, zegt Bart. Nadat het bedrijf met drie verschillende onderaannemers had samengewerkt, kwam KOBA Vision voor plaatbewerking terecht bij Stetec. En dat was een wereld van verschil, volgens Bart. ‘We merkten meteen dat Stetec heel sterk is in het fijn plaatwerk, ze zitten bovenop de details. Dat is echt nodig bij onze producten, want we moeten regelmatig aanpassingen doen om het op maat te maken. Onze grootste doelgroep is bijvoorbeeld oudere mensen, omdat slechter zicht vaak een ouderdomsgebonden probleem is. Dus het is belangrijk dat we de bedieningspanelen specifiek kunnen aanpassen naar bijvoorbeeld grote knoppen in plaats van een touchscreen. Touchscreen werkt namelijk niet goed voor slechtzienden of blinden.’


Open communicatie

Waar Bart erg over te spreken is, is de communicatie met Stetec. ‘Die is altijd correct, ook wanneer er iets niet goed gaat. Want dat hoort er bij in dit vak. Problemen worden benoemd en samen zoeken we naar een oplossing, zonder met een vinger naar elkaar te wijzen. We nemen geen beslissing zonder samen te overleggen. Want uiteindelijk willen we er allebei van leren, zodat het probleem niet meer voorkomt.’ Hoe dat er in de praktijk eruitziet? Dat kan simpelweg zijn door een werktekening of een instructie voor de operator bij Stetec aan te passen. ‘En zie ik bijvoorbeeld dat wij meer producten verkopen dan gedacht? En dat we daardoor bepaalde onderdelen van Stetec eerder nodig hebben? Dan bel ik hen op en denken ze direct mee. Die houding – de bereidwilligheid om een probleem te voorkomen – dat is zo fijn. Door die open communicatie en het oog voor detail van Stetec leveren we de hoogste kwaliteit van onze producten af.’

 

Comentários


bottom of page